Znaczenie zarządzania wiekiem
Zarządzanie wiekiem to kluczowy element zarządzania zasobami ludzkimi
i różnorodnością. Polega na efektywnym wykorzystaniu zasobów ludzkich, uwzględniając potrzeby pracowników w różnym wieku. Przyczynia się do wzrostu wydajności, obniżenia kosztów i poprawy wizerunku firmy. Pomaga lepiej dostosować się do zmieniających się potrzeb starzejących się klientów.
Działania i korzyści
Zarządzanie wiekiem pozwala ograniczyć koszty pracy, np. poprzez promocję zdrowia i poprawę ergonomii. Dzięki Karcie Różnorodności odpowiedzialni pracodawcy wprowadzają zmiany w systemie zatrudniania, wspierają budowanie innowacyjnych i włączających organizacji, przeciwdziałają dyskryminacji i walce o talenty.
Obszary zarządzania wiekiem
- Rekrutacja
- Kształcenie ustawiczne
- Rozwój kariery
- Elastyczny czas pracy
- Ochrona zdrowia i ergonomia
- Przeniesienia między stanowiskami
- Przejście na emeryturę
Podsumowanie
Badania pokazują, że ludzie w przyszłości będą pracować prawdopodobnie
do 70. roku życia. Aby osiągnąć sukces, firmy muszą być na to przygotowane, mimo że w Polsce mniej
niż połowa osób powyżej 55 lat jest aktywna zawodowo. Demografia i rozwój technologii wskazują na konieczność zmian. Wymuszają one na pracodawcach zmianę struktur organizacyjnych.
Zatem przyszłość organizacji to szybkość adaptacji, praca zespołowa, dialog z pracownikami
i klientami, oraz otwartość na ich potrzeby. Odpowiedzialny biznes wspiera swoich pracowników i jest oparty na wartościach, dążąc do więcej niż tylko pozytywnego wyniku ekonomicznego.
Co można zrobić?
- Zachęcać pracowników do dłuższej pracy, gdy zdrowie na to pozwala.
- Promować zespoły międzypokoleniowe i mentoring.
- Zmieniać stereotypy dotyczące osób 50+.
Na szczęście wielu pracodawców zatrudnia już zarówno na podstawie kompetencji jak i doświadczenia, budując wizerunek firmy otwartej
i tolerancyjnej, inkluzywnej – przyjaznej różnorodnym pracownikom.
Źródło: Raport „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki”.