Znaczenie zarządzania wiekiem

Zarządzanie wiekiem to kluczowy element zarządzania zasobami ludzkimi
i różnorodnością. Polega na efektywnym wykorzystaniu zasobów ludzkich, uwzględniając potrzeby pracowników w różnym wieku. Przyczynia się do wzrostu wydajności, obniżenia kosztów i poprawy wizerunku firmy. Pomaga lepiej dostosować się do zmieniających się potrzeb starzejących się klientów.

Działania i korzyści

Zarządzanie wiekiem pozwala ograniczyć koszty pracy, np. poprzez promocję zdrowia i poprawę ergonomii. Dzięki Karcie Różnorodności odpowiedzialni pracodawcy wprowadzają zmiany w systemie zatrudniania, wspierają budowanie innowacyjnych i włączających organizacji, przeciwdziałają dyskryminacji i walce o talenty.

Obszary zarządzania wiekiem

  • Rekrutacja
  • Kształcenie ustawiczne
  • Rozwój kariery
  • Elastyczny czas pracy
  • Ochrona zdrowia i ergonomia
  • Przeniesienia między stanowiskami
  • Przejście na emeryturę

Podsumowanie

Badania pokazują, że ludzie w przyszłości będą pracować prawdopodobnie
do 70. roku życia. Aby osiągnąć sukces, firmy muszą być na to przygotowane, mimo że w Polsce mniej
niż połowa osób powyżej 55 lat jest aktywna zawodowo. Demografia i rozwój technologii wskazują na konieczność zmian. Wymuszają one na pracodawcach zmianę struktur organizacyjnych.
Zatem przyszłość organizacji to szybkość adaptacji, praca zespołowa, dialog z pracownikami
i klientami, oraz otwartość na ich potrzeby. Odpowiedzialny biznes wspiera swoich pracowników i jest oparty na wartościach, dążąc do więcej niż tylko pozytywnego wyniku ekonomicznego.

Co można zrobić?

  • Zachęcać pracowników do dłuższej pracy, gdy zdrowie na to pozwala.
  • Promować zespoły międzypokoleniowe i mentoring.
  • Zmieniać stereotypy dotyczące osób 50+.

Na szczęście wielu pracodawców zatrudnia już zarówno na podstawie kompetencji jak i doświadczenia, budując wizerunek firmy otwartej
i tolerancyjnej, inkluzywnej – przyjaznej różnorodnym pracownikom.

Źródło: Raport „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki”.