Przepis na Biznes – wsparcie na założenie działalności gospodarczej dla sprawiedliwej transformacji 4 Podregionów górniczych województwa śląskiego2024-12-19T10:11:50+01:00

Przepis na Biznes – wsparcie na założenie działalności gospodarczej dla sprawiedliwej transformacji 4 Podregionów górniczych województwa śląskiego

Projekt: Przepis na Biznes – wsparcie na założenie działalności gospodarczej dla sprawiedliwej transformacji 4 Podregionów górniczych województwa śląskiego

Poznaj…

Opis projektu

Pytania?

FAQ

Zobacz pliki…

Do pobrania

Po prostu…

Napisz do nas

Opis projektu

Poznaj założenia Projektu Przepis na Biznes.

Operatorem w Projekcie jest HRP Grants Sp. z o.o.

Partnerem Projektu jest Arva Invest sp. z o.o.

2024-07-01 – 2026-06-30

Obszar 4 podregionów górniczych: katowicki, bytomski, gliwicki i sosnowiecki

Celem projektu jest utrzymanie aktywności zawodowej przez 42 uczestniczących w projekcie osób przewidzianych do zwolnienia lub zagrożonych zwolnieniem z pracy z przyczyn niedotyczących pracownika lub zwolnionych (po 28.05.2021 r.), zamieszkałych bądź zatrudnionych na obszarze podregionów górniczych: katowickiego, bytomskiego, gliwickiego i sosnowieckiego wskazanych w Terytorialnym Planie Sprawiedliwej Transformacji woj. Śląskiego 2030, dzięki wsparciu ich, w okresie VII.24-VI.26 r., w procesie uruchomienia i prowadzenia działalności gospodarczej.

Projekt skierowany jest do 42 osób dorosłych, zamieszkujących (w rozumieniu Kodeksu Cywilnego) lub pracujących w obszarze 4 Podregionów (katowicki, bytomski, gliwicki i sosnowiecki) wskazanych w TPST, które są zagrożone zwolnieniem, przewidziane do zwolnienia lub zostały zwolnione (po 28.05.2021r.) z przyczyn niedotyczących pracownika oraz planujących rozpoczęcie DG .

W projekcie planuje się 3 edycje rekrutacji, każda edycja obejmie 2 grupy. Do grupy planuje się zakwalifikowanie 14 osób z najwyższą liczbą punktów. Pozostali kandydaci/ki zostaną umieszczeni na liście rezerwowej.

Chcesz rozpocząć działalność gospodarczą, ale potrzebujesz wsparcia? Projekt „Przepis na Biznes” oferuje kompleksowe przygotowanie do własnej działalności dla osób zamieszkałych w śląskich podregionach górniczych. Zapewniamy szkolenia, doradztwo oraz bezzwrotne dotacje do 100 000 zł, aby Twoje marzenia o własnym biznesie stały się rzeczywistością!

Co oferujemy?

  • Ocena Twoich predyspozycji i potencjału;
  • Szkolenia oraz indywidualne doradztwo (48h);
  • Dotacje do 100 000 zł na start działalności!

Biuro Projektu znajduje się pod adresem 40-082 Katowice, ul. Jana III Sobieskiego 11/E309

Kryteria rekrutacji

W ramach projektu wsparciem objętych zostanie 42 osób (17 kobiet i 25 mężczyzn).

– zamieszkuje (PIT) albo jest zatrudniony (ośw. pracodawcy/wypowiedzenie/świadectwo) na terenie Podregionów;
– jest zagrożony zwolnieniem, przewidzianym do zwolnienia lub zwolnionym (po 28.05.21) z przyczyn niedotyczących
pracownika (ośw. pracodawcy/wypowiedzenie/świadectwo);
– nie jest wykluczony z możliwości otrzymania dofinansowania- opis w Regulaminie Rekrutacji (oświadczenie).

Osoba niekwalifikująca się do udziału w projekcie w tym:

  • osoby, które nie kwalifikują się do grupy wskazanej jako możliwa do objęcia wsparciem tzn. nie spełniają kryteriów, o których mowa w pkt 1 niniejszego paragrafu;
  • posiadały wpis do CEIDG, były zarejestrowane jako przedsiębiorcy w KRS lub prowadziły działalność gospodarczą na podstawie odrębnych przepisów w okresie 12 miesięcy poprzedzających dzień przystąpienia do projektu;
  • osoby, które zawiesiły lub miały zawieszoną działalność gospodarczą na podstawie przepisów o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej lub o Krajowym Rejestrze Sądowym w okresie 12 miesięcy poprzedzających dzień przystąpienia do projektu;
  • osoby, które zamierzają założyć rolniczą działalność gospodarczą i równocześnie podlegać ubezpieczeniu społecznemu rolników zgodnie z ustawą z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników;
  • osoby, które zamierzają założyć działalność komorniczą zgodnie z ustawą z dnia 22 marca 2018 r. o komornikach sądowych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1691);
  • osoby, które nie zapoznały się z Regulaminem rekrutacji uczestników projektu i nie zaakceptowały jego warunków;
  • osoby zatrudnione w rozumieniu Kodeksu Pracy w ciągu ostatnich 3 lat, u Beneficjenta, partnera lub wykonawcy (o ile jest on już znany) w ramach projektu, a także osoby, które łączy lub łączył z Beneficjentem /partnerem /wykonawcą lub pracownikiem Beneficjenta, partnera lub wykonawcy uczestniczącymi w procesie rekrutacji i oceny biznesplanów:
    • związek małżeński lub faktyczne pożycie, stosunek pokrewieństwa i powinowactwa (w linii prostej lub bocznej do II stopnia) lub
    • związek z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli.

Wyłączenie dotyczy również wszystkich osób upoważnionych do składania wiążących oświadczeń woli w imieniu Beneficjenta, partnera lub wykonawcy!

  • osoby karane za przestępstwa przeciwko obrotowi gospodarczemu w rozumieniu Ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks Karny oraz nie korzystające z pełni praw publicznych i nieposiadające pełnej zdolności do czynności prawnych;
  • osoby, które posiadają na dzień przystąpienia do projektu zaległości w regulowaniu zobowiązań cywilnoprawnych;
  • osoby karane, posiadające zakaz dostępu do środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1 i 4 Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;
  • osoby, które otrzymały pomoc publiczną dotyczącą tych samych kosztów kwalifikowalnych, o które będą się ubiegać w ramach Projektu;
  • osoby, które nie wyraziły zgody na przetwarzanie swoich danych osobowych w celu realizacji monitoringu i ewaluacji projektu;
  • osoby, które odbywają karę pozbawienia wolności, z wyjątkiem osób objętych dozorem elektronicznym;
  • osoby, które w okresie 12 kolejnych miesięcy przed przystąpieniem do projektu były wspólnikami spółek osobowych prawa handlowego (spółki jawnej, spółki partnerskiej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej), spółek cywilnych;
  • osoby, które były w okresie 12 kolejnych miesięcy przed przystąpieniem do projektu członkami spółdzielni utworzonych na podstawie prawa spółdzielczego. Dopuszczalne jest uczestnictwo w projekcie wyłącznie osób będących członkami spółdzielni oszczędnościowo-pożyczkowych, spółdzielni budownictwa mieszkaniowego i banków spółdzielczych, jeżeli nie osiągają przychodu z tytułu tego członkostwa.
  • osoby, które chcą otrzymać środki na działalność gospodarczą, która w okresie 12 kolejnych miesięcy przed przystąpieniem danej osoby do projektu prowadzona była przez członka rodziny, z wykorzystaniem zasobów materialnych (pomieszczenia, sprzęt itp.) stanowiących zaplecze dla tej działalności.
  • planującym rozpoczęcie działalności gospodarczej w zakresie produkcji podstawowej produktów rybołówstwa i akwakultury;
  • planującym rozpoczęcie działalności gospodarczej w sektorze przetwarzania i wprowadzania do obrotu produktów rybołówstwa i akwakultury, gdy kwotę pomocy ustalono na podstawie ceny lub ilości produktów nabytych lub wprowadzonych do obrotu;
  • planującym rozpoczęcie działalności gospodarczej związanej z produkcją podstawową produktów rolnych;
  • planującym rozpoczęcie działalności gospodarczej w sektorze przetwarzania i wprowadzania do obrotu produktów rolnych w jednym z następujących przypadków:
    • kiedy wysokość pomocy ustalana jest na podstawie ceny lub ilości takich produktów nabytych od producentów surowców lub wprowadzonych na rynek przez przedsiębiorstwa objęte pomocą,
    • kiedy przyznanie pomocy uwarunkowane jest przekazaniem jej w części lub w całości producentom surowców;
  • planującym rozpoczęcie działalności gospodarczej związanej z wywozem do państw trzecich lub państw członkowskich, tzn. pomocy bezpośrednio związanej z ilością wywożonych produktów, tworzeniem i prowadzeniem sieci dystrybucyjnej lub innymi wydatkami bieżącymi związanymi z prowadzeniem działalności wywozowej;
  • planującym rozpoczęcie działalności gospodarczej uwarunkowanej pierwszeństwem użycia krajowych towarów i usług w stosunku do towarów i usług pochodzących z przywozu;
  • na których ciąży obowiązek zwrotu pomocy, wynikający z decyzji Komisji Europejskiej, uznającej pomoc za niezgodną z prawem oraz ze wspólnym rynkiem.

Szczegółowy opis sektorów wykluczonych z możliwości ubiegania się o otrzymanie wsparcia w ramach Działania FESL.10.20 Wsparcie na założenie działalności gospodarczej znajduje się załączniku nr 10 do Regulaminu Rekrutacji.

– opis planowanej DG -minimum 27, maksimum 40 punktów:

  1. Opis pomysłu (min.8, max 12 pkt.);
  2. Realność planu (min.8, max 12 pkt.);
  3. Charakterystyka klientów (min. 4, max 6 pkt.);
  4. Charakterystyka runku i konkurencji (min. 7, max 10 pkt.);

– posiadane kwalifikacje, doświadczenie i umiejętności – brak minimalnej ilości punktów, maksymalnie 20pkt.

Kryteria pierwszeństwa w rekrutacji:
-os. pracujące w górnictwie lub branży okołogórniczej (w tym os., które opuściły którąś z tych branż nie wcześniej niż 28.05.21) (zaśw./ośw.).

Kryteria premiujące:
-osoba z niepełnosprawnością (zaśw.) – 10pkt;
-osoba które planują rozpoczęcie działalności gospodarczej na rzecz zielonej gospodarki (formularz) – 15pkt;
-kobiety (PESEL/ośw) – 5pkt;
-wiek 50+ (PESEL) – 5pkt).

Doradztwo/szkolenia

Doradztwo zawodowe

1 godzina doradztwa zawodowego na osobę – w celu oceny predyspozycji kandydatów do prowadzenia działalności gospodarczej- minimum 12, maksymalnie 20 punktów.

Szkolenia

Szkolenia realizowane będą w formule 6 spotkań 8 – godzinnych online bądź stacjonarnie , organizowanych średnio 2-3 razy w tygodniu. W trakcie zajęć zaplanowane są regularne przerwy 15 min. co 2 h zegarowe oraz 1 przerwa trwająca min. 45 min.

Tematy szkoleń:

  • DG w kontekście przepisów prawnych,
  • księgowość oraz przepisy podatkowe i ZUS,
  • reklamę i inne działania promocyjne,
  • inne źródła finansowania DG,
  • sporządzenie biznesplanu i jego realizacja,
  • negocjacje biznesowe,
  • pozyskanie i obsługa klienta,
  • radzenie sobie ze stresem i konfliktem.

Każdy Uczestnik otrzyma materiały szkoleniowe. Na zakończenie szkoleń przewiduje się testy i zaświadczenia Uczestnictwa. Zajęcia będą prowadzone przez doświadczonych trenerów oraz doradców ds. biznesplanów.

Doradztwo – pisanie biznesplanów

W ramach projektu zaplanowano 8 godziny doradczych na osobę  w ramach indywidualnych konsultacji dla osób, które ukończyły szkolenia i przygotowują biznesplan. Godziny doradztwa realizowane będą w  godzinach indywidualnie ustalanych, w formie stacjonarnej bądź zdalnej.

Dotacja na uruchomienie działalności

Uczestnik projektu otrzymuje jednorazową dotacje na uruchomienie działalności gospodarczej
(w wysokości nie przekraczającej 100 000,00 zł)
opisanej w zaakceptowanym przez beneficjenta biznesplanie i ma obowiązek prowadzenia działalności gospodarczej przez okres co najmniej 12 miesięcy (co oznacza, że Uczestnik, który podjął działalność gospodarczą np. 1 stycznia 2024 r. zobowiązany jest do jej prowadzenia do 1 stycznia 2025 r. włącznie, począwszy od dnia jej rozpoczęcia w sposób zgodny z biznesplanem) oraz zaprzestania dotychczasowego stosunku pracy (jeśli dotyczy).

Dotacja służy pokryciu wydatków mających na celu samo uruchomienie działalności gospodarczej. Może być przeznaczona na pokrycie wydatków inwestycyjnych (w tym m.in. na środki transportu, składniki majątku trwałego, koszty prac remontowych i budowlanych), zakup środków obrotowych oraz pokrycie innych wydatków uznanych za niezbędne dla prowadzenia działalności gospodarczej. Zasadniczo dotacja nie powinna służyć pokryciu bieżących wydatków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej

Uczestnik ma obowiązek wydatkować środki w terminie 3 miesięcy od rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej. Jednak, w uzasadnionych przypadkach, można założyć dłuższy termin do wydatkowania środków

Jak już wspomniano wyżej wsparcie finansowe może być wydatkowane wyłącznie w sposób zgodny z zaakceptowanym przez Realizatora projektu (HRP Grants) biznesplanem.

W wymaganym okresie prowadzenia działalności gospodarczej Uczestnikowi nie wolno zbyć przedsiębiorstwa ani dokonać przekształcenia, o którym mowa w przepisach kodeksu spółek handlowych.

Realizator nie zezwala na rozliczanie leasingu w ramach działalności gospodarczej.

Kontrola

Prowadzenie działalności gospodarczej podlega minimum 2 kontrolom na miejscu prowadzenia działalności.

Przedmiotem kontroli jest ustalenie, czy dotowana działalność gospodarcza jest rzeczywiście prowadzona. W tym celu kontrola odbywa się w miejscu prowadzenia działalności lub w oparciu o dokumenty dotyczące prowadzonej działalności (w zależności od charakteru prowadzonej działalności). Sprawdzeniu podlega np. czy są odprowadzane składki ZUS, czy są dokonywane rozliczenia z US, czy są zawierane umowy z klientami, czy wyciągi bankowe potwierdzają dokonywanie sprzedaży w ramach prowadzonej działalność, czy jest prowadzona strona internetowa działalności itp.

W sytuacji gdy na podstawie kontroli stwierdzony zostanie brak rzeczywistego prowadzenia działalności gospodarczej wsparcie finansowe podlega zwrotowi.

Harmonogram edycja 1

Przyjmowanie formularzy rekrutacyjnych.

Ocena formalna formularzy rekrutacyjnych.

Uzupełnienie braków.

Ocena merytoryczna formularzy.

Wstępna lista rankingowa.

Przyjmowanie odwołań.

Ocena odwołań.

Rozmowy z doradcą zawodowym.

Ogłoszenie ostatecznych list.

Szczegółowa tematyka szkoleń:

  1. DG w kontekście przepisów prawnych,
  2. księgowość oraz przepisy podatkowe i ZUS,
  3. reklamę i inne działania promocyjne,
  4. inne źródła finansowania DG,
  5. sporządzenie biznesplanu i jego realizacja,
  6. negocjacje biznesowe,
  7. pozyskanie i obsługa klienta,
  8. radzenie sobie ze stresem i konfliktem.

Konsultacje z doradcą ds. Bizesplanów.

Składanie Bizesplanów.

Ocena Bizesplanów.

Wstępna lista rankingowa.

Przyjmowanie odwołań.

Ocena odwołań.

Ogłoszenie ostatecznych list.

Zakładanie działalności/podpisywanie umów.

Aktualności projektowe

Zobacz najświeższe informacje dotyczące Projektu Przepis na Biznes.

Pytania i odpowiedzi

FAQ, czyli najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi.

  1. Śledź terminy rekrutacji – Zgłoszenia będą przyjmowane w wyznaczonych terminach, więc warto na bieżąco sprawdzić aktualne daty rekrutacji.
  2. Wypełnij dokumenty rekrutacyjne – Wypełnij formularz rekrutacyjny który znajdziesz na stronie internetowej projektu i przygotuj wymagane dokumenty potwierdzające spełnienie kryteriów formalnych.
  3. Wyślij swój formularz mailem pod adres: katowice@hrp.com.pl bądź dostarcz go osobiście do biura projektowego pod adresem 40-082 Katowice, ul. Jana III Sobieskiego 11/E309.

Projekt skierowany jest do 42 osób dorosłych, zamieszkujących (w rozumieniu Kodeksu Cywilnego) lub pracujących w obszarze 4 Podregionów (katowicki, bytomski, gliwicki i sosnowiecki) wskazanych w TPST, które są zagrożone zwolnieniem, przewidziane do zwolnienia lub zostały zwolnione (po 28.05.2021r.) z przyczyn niedotyczących pracownika oraz planujących rozpoczęcie DG .

W projekcie planuje się 3 edycje rekrutacji, każda edycja obejmie 2 grupy. Do grupy planuje się zakwalifikowanie 14 osób z najwyższą liczbą punktów. Pozostali kandydaci/ki zostaną umieszczeni na liście rezerwowej.

Kryteria formalne:
– zamieszkuje (PIT) albo jest zatrudniony (ośw. pracodawcy/wypowiedzenie/świadectwo) na terenie Podregionów;
– jest zagrożony zwolnieniem, przewidzianym do zwolnienia lub zwolnionym (po 28.05.21) z przyczyn niedotyczących
pracownika (ośw. pracodawcy/wypowiedzenie/świadectwo);
– nie jest wykluczony z możliwości otrzymania dofinansowania- opis w Regulaminie Rekrutacji (oświadczenie).

Kryteria merytoryczne:
– opis planowanej DG -max 40pkt;
– posiadane kwalifikacje, doświadczenie i umiejętności -max 20pkt.

Kryteria pierwszeństwa w rekrutacji:
-os. pracujące w górnictwie lub branży okołogórniczej (w tym os., które opuściły którąś z tych branż nie wcześniej niż
28.05.21) (zaśw./ośw.).

Kryteria premiujące:
-osoba z niepełnosprawnością (zaśw.) – 10pkt;
-osoba które planują rozpoczęcie działalności gospodarczej na rzecz zielonej gospodarki (formularz) – 15pkt;
-kobiety (PESEL/ośw) – 5pkt;
-wiek 50+ (PESEL) – 5pkt).

Listy Rankingowe

Listy rankingowe wniosków po zamknięciu naborów

Lista rankingowa nr 1

Materiały do pobrania

Niezbędne dokumenty.

Regulamin Rekrutacji wraz z formularzem rekrutacyjnym

Wzór Umowy Wsparcia wraz z załącznikami

Harmonogram naborów

Dane kontaktowe

Na potrzeby realizacji projektu Operator uruchomił Punkty doradczo-informacyjne:

Napisz do nas!

Zapraszamy do nas! Nie masz teraz czasu? Napisz.





    Go to Top